zondag 15 december 2013

Kerstideetjes

De periode van kerst en nieuw is weer aangebroken.
Zowat elke blogger is op de een of andere manier bezig met kerstprojecten. Zelf heb ik een paar van die patroontjes uitgeprobeerd en heb ik mij ook gewaagd aan een eigen creatie.


De kerstbal komt van een patroon van Zoomyummie. Deze dame heeft echt heel leuke ideeën. Haar site staat er bol van.
De sterren zijn eigenlijk een afkooksel van de kerstballen. Ik gebruik deels het patroon en haak dan de 2 delen aaneen. Hier gebruik ik wat kussenvulling voor een mooi resultaat. De kerstballen zijn gevuld met piepschuim ballen.



Wat je ook bij de vleet vindt, zijn allerhande sneeuwvlokken, kristallen zeg maar. Ik heb er daar enkele van uitgeprobeerd. Mijn favorieten vond ik bij Drops designs, nl. deze en deze. Ook het hartje komt van dezelfde site. Ik heb echter voor alle hangertjes Catania gebruikt en een haaknaald 3. Bij sommige haakte ik met 1 draad Catania en 1 draad Gütermann stikzijde "SULKY" (CA02776). Dit is glitterdraad "metallic" en geeft een leuk effect. Mijn boom staat nog niet, maar ik denk als de lichtjes erop spelen, dat het een mooi resultaat zal geven.
Nog een tip voor de platte werkjes (zoals het hartje en de sneeuwkristallen :
Om ze mooi plat te krijgen en een beetje op te stijven, vul je best een kommetje water en doe daar flink wat griessuiker bij. Even de werkjes erin doppen, zodat ze goed vochtig zijn en dat je merkt dat ze het suikerwater absorberen. Daarna in vorm leggen en ze zo laten drogen. Ik hang ze op met een wasknijper. Ze zien er nadien ook mooier uit. Ik heb ergens gelezen dat het ook werkt met bruiswater, maar daar heb ik geen ervaring mee.


 
In de hobbywinkel kwam ik van die leuke belletjes tegen. Meteen dacht ik aan kerstklokjes voor in de boom. En waarom eens niet zelf proberen iets te ontwerpen? Et voilà, het resultaat. De blauwe is gemaakt met Catania. Het patroontje hiervan vind je hieronder terug. De rode is een iets dikkere en mattere draad, nl. Cancun. Daarvoor heb ik het patroontje iets aangepast. Onze poes heeft een duidelijke voorkeur...



 Patroon

Maak een magische cirkel met 8 vasten. 
Zorg dat je een lange draad overlaat voor de kettinglus om op te hangen (30 lossen) en tegelijk om het belletje aan vast te maken (17 lossen, waarvan je het belletje door de 9de losse haalt). Dit doe je best op het laatst, na het borduren van je motief.
Werk in het rond en markeer steeds de eerste steek.
Toer 1 : Haak 2 vasten (v) in elke v. (16v)
Toer 2 : Werk in de achterste lussen van de steken en haak 1v in elke v.        (16v)
Toer 3 : 1v in elke v (16v)
Toer 4 : *1v, 1v, 1v, 2v*, van * tot * 4 x herhalen, 1v (21v)
Toer 5 : 1v in elke v (21v)
Toer 6 : *1v, 1v, 2v*, van * tot * 6 x herhalen (28v)
Toer 7 + 8 : 1v in elke v (28v)
Toer 9 : Werk in voorste lussen van de steken en haak 1v in elke v (28v)
Toer 10 : Werk in voorste lussen van de steken en haak als volgt *1v, 2v*, herhaal tot het eind van de ronde. (42v)
Toer 11 : 1v in elke v (42v)
Toer 12 : Werk in voorste lussen van de steken en haak 1v in elke v (42v). Sluit met halfvaste. Daarna kan je een motiefje opnaaien naar keuze.






Patricia
Follow on Bloglovin



Geen opmerkingen:

Een reactie posten